Warzywa kolorowe, czyli kolor ma znaczenie

Owoce i warzywa zawdzięczają swój kolor zawartym w nich substancjom. Decydując się na komponowanie posiłków kolorowych, dbamy o to, aby nasz organizm otrzymywał wszystkie niezbędne produkty przemiany materii. Co kryje się w warzywach i owocach o poszczególnych kolorach? Kto powinien sięgać po nie najczęściej?

Czerwone

To oczywiście między innymi pomidory, buraki, truskawki, maliny i wiśnie. Dostarczają ogromnych ilości karotenoidów, do których zalicza się niezwykle cenny likopen. Dodatkowo zawierają duże ilości antyutleniaczy. Warto pamiętać, że im intensywniejsza barwa, tym więcej w nich wartościowych substancji. Po warzywa i owoce z tej grupy powinni najczęściej sięgać palacze, osoby zmagające się z nadciśnieniem tętniczym oraz ci, którzy mają problemy z sercem.

sałataZielone

To między innymi sałata, szpinak, koperek, kiwi, brokuły. Dostarczają przede wszystkim chlorofilu, który skutecznie wspomaga oczyszczanie organizmu ze zbędnych produktów przemiany materii oraz tych wszystkich substancji, które dla naszego ciała są toksyczne. Zielone warzywa poprawiają pracę układu pokarmowego. Dbają również o kondycję naszej wątroby. Są wskazane głównie dla osób dbających o linię i chcących zgubić nieco nadprogramowych kilogramów.

Białe

Do tej grupy zaliczamy między innymi kalafiora, cebulę, czosnek, białe szparagi. Dostarczają allicynów, które wykazują działanie antybakteryjne i antywirusowe. Skutecznie wzmacniają nasz układ odpornościowy, chroniąc nas przed rozmaitymi infekcjami. Dostarczają także flawonoidów. Wskazane są dla osób podatnych na choroby, a także tych, które zmagają się aktualnie ze stanami zapalnymi.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *